Markus Kienzl – THREE

Markus Kienzl – THREE
(Standard Edition) MPDL01-2024  (13 Tracks)
(Deluxe Metrocosmos Edition) MPDL01-2024 (26 Tracks)
Digital Albums
Release Date 2024 November 29

Monoscope Audio
Rough Trade
blankTON recordings & communications

~ please scroll down for english version ~

Markus Kienzl (c) Monoscope Productions
Markus Kienzl (c) Monoscope Productions

 

Markus Kienzl, Gründungsmitglied und prägende Figur der Wiener Band-Institution Sofa Surfers und mittlerweile auch gefragter Filmkomponist (u.a. für SKY, Netflix, ZDF, ARD, DR, ARTE, …), legt mit seinem schlicht THREE betitelten dritten Album sein neues Soloalbum vor. THREE ist die Verdichtung und konsequente Weiterentwicklung seiner bisherigen Arbeiten am Grenzbereich von Elektronik, HipHop, Dub, Rock und Soul und sein dichtestes und schlüssigstes Album bisher.

THREE – Das Album
THREE knüpft atmosphärisch dicht an die elektronischen Elemente seiner bisherigen Alben  an und setzt auf düsteren Hip-Hop und drängende Songs, alle geerdet in einem leicht trotzigen, im Rock geerdeten Downbeat. Das Album lebt in seiner sehr eigenständigen Klanglandschaft, die den Input von Kienzl bei den Sofa Surfers und auch seiner Solo-Arbeiten wieder aufgreift und nun vielleicht sogar noch stringenter ausformuliert. Bei aller Homogenität bleibt THREE durchgehend spannend und vielfältig mit zahlreichen Experimenten. Kienzl und seine VokalistInnen arbeiten aus der Erfahrung der Jahre und früherer Arbeiten, nehmen jedoch auch Einflüsse aktueller Produktionen und Strömungen auf. Die Grundierung kommt jedoch immer von Kienzl.

Von den früheren Produktionen geblieben ist die leichte juvenile Rebellion, das trotzige Anschieben gegen Dinge, die nicht passen, die Reflektionen urbaner Paranoia, aber auch die nötige energetische Katharsis, die alles wieder gut macht. Weiterhin präsent sind die treibende Schärfe und die trockene Erdung in HipHop, Dub und Funk, diesmal jedoch wesentlich klarer und durchlässiger. Zusammen mit seinen Vorgängern PRODUCT (2005) und DENSITY (2009) kann THREE als später Abschluss einer Trilogie und als dritter Pfeiler im Worldbuilding einer eigenen Klangwelt gelten.

THREE – Die Produktion
“Ich arbeite viel alleine und nur aus meiner Ideenwelt heraus. Der legendäre Radiomacher, Labelbetreiber und DJ Werner Geier sagte einmal über Tricky, sein Sound wäre ein auf sich selbst zurückgeworfen werden, ein “mit sich alleine“ sein. Ich arbeite da ähnlich, ich kann jeden Tag im Studio meine Klangwelten konstruieren, mich darin verlieren, auf eine behagliche oder auch irritierende Art. Die VokalistInnen kommen erst später dazu und formen dann das finale Stück mit. Ich gehe dann sehr ins Detail; jeder Sound, jeder Ton, jedes Geräusch soll im Gesamtgefüge Sinn ergeben. Im Zentrum meiner Produktionen steht dabei aber immer die Intuition.” kommentiert Kienzl seine Arbeit.

Das durchgehend von Songs getragene THREE wird auch von seinen Gästen am Mikro geprägt. Gemeinsam mit Oddateee, SAEDI, Semtex MC (aka MC Santana ) und einem Gastauftritt von Loretta Who beschwört Kienzl eine dichte, aufgeladene Atmosphäre, ein intensives Klangkombinat aus den Untiefen der Stadt.

THREE Metrocosmos
Die “Deluxe Metrocosmos Edition” von THREE enthält zusätzlich dreizehn weitere Instrumental-Tracks, die den Soundtrack zur ARTE TV-Serie “METROKOSMOS” (oder “Metrocosmos” in nicht-deutschsprachigen Länder) bilden. Die Kurzfilmserie des Regisseurs und langjährigem Weggefährten  Timo Novotny porträtiert in ihrer ersten Staffel fünf europäische Städte mit Fokus auf deren U-Bahn-Systeme. Jede zirka 25-minütige Episode zeigt persönliche Geschichten und Verbindungen im Untergrund der Stadt. Zu den Schauplätzen der ersten Staffel zählen Neapel, Prag, Wien, Berlin und Paris. Mehr zu METROKOSMOS gibt es hier www.blankton.org/metrokosmos

THREE – Track by Track
Auf “Confused” erzählt der in New York und Lyon lebende Oddatee von einer durch Social Media verzerrten Realität, in der Wert und Selbstwert nur noch von der Anzahl der Likes und Followers abhängig sind. SAEDI behandelt auf “Chained” die Begegnung mit dem eigenen kindlichen Selbst, die schwere Last der eigenen Erfahrungen und der Prägung, die zum Großteil die Gegenwart mitbestimmt. In “Liestyle” thematisiert SEMTEX MC Illoyalitäten in Freundschaften und Beziehungen, und die Verletzungen nach Vertrauensbrüchen.  “Screenbitch” mit SAEDI bleibt in der Scheinwelt der digitalen Plattformen und beschäftigt sich mit Hass im Netz, besonders den oft anonymen “Screenbitches” dahinter. In “Blurred” gastiert Loretta Who im Vocal Match mit Oddatee und macht ihrem Unmut über verpeilte Freunde Luft. Oddateee wundert sich in “I Often Wonder” über Flatearther, Klimawandelleugner und  Trump-Fans. Auf “Breathe” atmet SAEDI durch, um auf “Hustler” die Story eines toxischen Typen zu erzählen. Den Höhepunkt des Albums bildet ein Block mit drei Tracks: “Alive”, “Grimy” und “Face To Face” zeigen Oddateee und Kienzl in Höchstform, mit harten Beats und schweren Themen. Von Unaufrichtigkeit und Lügen, aber auch dem Aufruf, auch aus schlechten Erfahrungen zu lernen. Das Grande Finale kommt dann mit SAEDI und ihrer Fassung von “What A Wonderful World”, dessen Ironie oder Seriosität den Zuhörer:innen überlassen bleibt.

Markus Kienzl abschließend: “Ich empfinde das neue Album transparenter und klarer als viele meiner bisherigen Arbeiten. In den letzten Jahren habe ich primär Filmmusik produziert und das hat meine Produktionsweise sicher beeinflusst. Ich sehe das Album auch als Ausgleich zur Arbeit an Kompositionen für Filme und Serien, es ist eine Art Heimkommen zu meinen musikalischen Wurzeln.

THREE Credits:
All music written by Markus Kienzl except “Wonderful World” written by Bob Thiele (as “George Douglas”) and George David Weiss
Lyrics on “Confused”, Blurred”, “I often wonder”, “Alive – FCK That Sh_t” , “Grimy”, Face to Face”, “Still alive” written by Oddateee
Lyrics on “Chained”, “Screenbitch”, “Hustler” written by SAEDI
Lyrics on “Blurred” co-written by Loretta Who.
Produced and mixed by Markus Kienzl
Mastered by Michael Holzgruber

Pressematerial zu THREE https://www.blankton.org/markus-kienzl-three/
Pressematerial zu METROCOSMOS www.blankton.org/metrokosmos

Landingpage Streamings

de.wikipedia.org/wiki/Markus_Kienzl

 

Markus Kienzl – THREE
Standard Edition MPDL01-2024: 13 Tracks
Deluxe Metrocosmos Edition MPDL02-2024: 26 Tracks
Digital Album
Release Date 2024 November 29
Label Monoscope Audio
Distribution Rough Trade
Communication blankTON recordings & communications

Markus Kienzl, founding member and influential figure of the Vienna-based band institution Sofa Surfers and now also a sought-after film composer (SKY, Netflix, ZDF, ARD, DR, ARTE, …), presents his new solo album simply titled “THREE”.
“THREE” is the condensation and consistent development of his previous works at the intersection of electronics, hip-hop, dub, rock, and soul, making it his most cohesive and coherent album yet.

THREE – The Album
THREE atmospherically ties in closely with the electronic elements of his previous albums and focuses on dark hip-hop and driving songs, all grounded in a slightly defiant, rock-infused downbeat. The album thrives in its very distinct sonic landscape, drawing on the input from Kienzl’s work with Sofa Surfers and his solo projects, now perhaps formulated even more stringently. Despite its homogeneity, THREE remains consistently engaging and experimental. Kienzl and his vocalists work from years of experience and previous works but also incorporate influences from current productions and styles. However, the foundation always comes from Kienzl.

What remains from his earlier productions is the light-hearted juvenile rebellion, the defiant push against things that don’t fit, the reflections of urban paranoia, and the necessary energetic catharsis that makes everything okay again. The driving sharpness and dry grounding in hip-hop, dub, and funk are still present, but this time much clearer and more permeable. Alongside its predecessors “PRODUCT” (2005) and “DENSITY” (2009), “THREE” can be considered the late conclusion of a trilogy of albums and the third pillar in the world-building of its own sonic realm.

THREE – The Production          
“I work alone, mostly, and solely from my own ideas. The legendary radio producer, label operator, and DJ Werner Geier once said about Tricky that his sound was a reflection solely of himself, being ‘with himself alone.’ I work similarly; I can construct my sound worlds in the studio every day, lose myself in them, in a comforting or irritating way. The vocalists come in later and then shape the final piece with me. I delve deeply into the details; every sound, every tone, every noise should make sense in the overall structure. At the core of my productions, however, is always intuition.” Kienzl reflects on his way of working.

THREE is song-driven and therefore also shaped by its guest vocalists. Together with Oddateee, SAEDI, Semtex MC (aka MC Santana), and a guest appearance by Loretta Who, Kienzl conjures a dense and charged atmosphere, an intense sonic amalgam from the depths of the city.

THREE Metrocosmos
The “Deluxe Metrocosmos Edition” of THREE includes an additional thirteen instrumental tracks that form the soundtrack for the ARTE TV series “METROCOSMOS” (or “Metroskosmos” in german speaking countries). The short film series by director and longtime collaborator Timo Novotny portrays five European cities in its first season, focusing on their subway systems. Each approximately 25-minute episode shows personal stories and connections in the city’s underground. Locations in the first season include Naples, Prague, Vienna, Berlin, and Paris. More about METROKOSMOS can be found here www.blankton.org/metrokosmos

THREE – Track by Track
On “Confused,” the New York and Lyon-based Oddateee speaks about a reality distorted by social media, where worth and self-worth depend only on the number of likes and followers. SAEDI addresses encountering one’s childlike self, the heavy burden of one’s experiences, and the influences that largely determine the present on “Chained.” In “Liestyle,” SEMTEX MC tackles disloyalties in friendships and relationships, and the injuries after betrayals of trust. “Screenbitch” with SAEDI plays out in the fantasy world of digital platforms, dealing with hate online, especially from anonymous and here so-called screenbitches. In “Blurred,” Loretta Who joins Oddateee and both air their grievances about spaced-out friends. Oddateee reflects on “I Often Wonder” about flat-earthers, climate change deniers, and Trump fans. On “Breathe,” SAEDI breathes out on “Breathe” and tells the story of a toxic guy on “Hustler.” The album peaks with a block of three tracks: “Alive,” “Grimy,” and “Face To Face” showcase Oddateee and Kienzl at their best, with hard beats and heavy themes, from insincerity and lies to calls for learning from bad experiences. The grand finale comes with SAEDI and her rendition of “What A Wonderful World,” leaving the irony or seriousness to the listeners.

Markus Kienzl concludes: “I find the new album more transparent and clear than many of my previous works. In recent years, I have primarily produced film music, and that has certainly influenced my production process. I see the album as a counterbalance to working on compositions for films and series; it’s a kind of homecoming to my musical roots.”

THREE Credits:
All music written by Markus Kienzl except “Wonderful World” written by Bob Thiele (as “George Douglas”) and George David Weiss
Lyrics on “Confused”, Blurred”, “I often wonder”, “Alive – FCK That Sh_t” , “Grimy”, Face to Face”, “Still alive” written by Oddateee
Lyrics on “Chained”, “Screenbitch”, “Hustler” written by SAEDI
Lyrics on “Blurred” co-written by Loretta Who.
Produced and mixed by Markus Kienzl
Mastered by Michael Holzgruber

Landingpage Streamings – soon!

de.wikipedia.org/wiki/Markus_Kienzl